Επιμόρφωση (9μηνη) στη Σχολική Ψυχολογία (Πανεπιστήμιο Αιγαίου)


ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ:

  • Εκπαίδευση και  κατάρτιση στο αντικείµενο της Σχολικής Ψυχολογίας  
  • Περιγραφή του ρόλου και των αρµοδιοτήτων του σχολικού ψυχολόγου
  • Βασικές αρχές της ψυχοδιαγνωστικής αξιολόγησης παιδιών και εφήβων
  • Προβλήµατα  συµπεριφοράς παιδιών και εφήβων 
  • Ζητήµατα αναπτυξιακής ψυχοπαθολογίας (∆ΕΠΥ, Νοητική Υστέρηση, ∆ιαταραχές στο φάσµα του αυτισµού)
  • Εφαρµογές της συµβουλευτικής στο χώρο της εκπαίδευσης
  • Προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο
  • Ρόλος της επικοινωνίας στη σχολική κοινότητα 
  • Σχέσεις  εκπαιδευτικών – µαθητών και εκπαιδευτικών – γονέων
  • Διαχείριση συγκρούσεων και κρίσεων στη σχολική κοινότητα και διαχείριση παιδιών από διαφορετικό πολιτισµικό περιβάλλον

 

Πιο αναλυτικά, το πρόγραμμα περιλαμβάνει τις εξής διδακτικές ενότητες: 

 

  1. Η ψυχολογική αξιολόγηση µαθησιακών και συναισθηµατικών δυσκολιών στο σχολικό περιβάλλον:
    • Ο ρόλος και οι αρµοδιότητες σχολικού ψυχολόγου
    • Αξιολόγηση Νοητικών Λειτουργιών
    • Αξιολόγηση δυσκολιών µάθησης και ψυχοκοινωνικών δυσκολιών
    • Μελέτη Περίπτωσης
  2. Προβλήµατα Προσαρµογής στο σχολείο:
    • Ορισµός-Ταξινόµηση
    • Αγχώδεις διαταραχές
    • Κατάθλιψη
    • Εναντιωµατική προκλητική διαταραχή
    • ∆ιαταραχή ∆ιαγωγής
  3. Θέµατα Ψυχοπαθολογίας παιδιών και εφήβων:
    • Θεµελιώδη ζητήµατα στην Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία
    • ∆ιαταραχές στο Φάσµα του Αυτισµού
    • Νοητική Αναπηρία
    • ∆ιαταραχή ελλειµµατικής προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ)
    • Γλωσσικά προβλήµατα και διαταραχές εσωτερίκευσης
  4. Η  Συµβουλευτική στο σχολικό περιβάλλον:
    • Ορισµός και βασικές έννοιες
    • Προσωποκεντρική προσέγγιση
    • Συστηµική Προσέγγιση
    • Γνωστικός Συµπεριφορισµός
  5. Επικοινωνία στη σχολική τάξη:
    • Η έννοια, τα χαρακτηριστικά και ο ρόλος της επικοινωνίας στην ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων (interpersonal communication)
    • Σχολικό κλίµα και επικοινωνία (school climate, management and communication)
    • Τεχνικές βελτίωσης της επικοινωνίας στο σχολικό περιβάλλον (school and classroom management) και στη διδακτική διαδικασία (instructional communication management)
    • Σχολική επικοινωνιακή συµβουλευτική (school communication counseling)
  6. Επικοινωνία σχολείου-οικογένειας στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας:
    • Επικοινωνία µεταξύ εκπαιδευτικών
    • Επικοινωνία µεταξύ διευθυντή και εκπαιδευτικών
    • Η επικοινωνία στο οικογενειακό περιβάλλον: χαρακτηριστικά, αλληλεπιδράσεις και ενδοοικογενειακά επικοινωνιακά πρότυπα
    • Επικοινωνία µεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων
  7. Ψυχολογικές παρεµβάσεις στο χώρο του σχολείου:
    • Η έννοια της προαγωγής της ψυχικής υγείας και της πρόληψης
    • Συµβουλευτικές παρεµβάσεις πρόληψης στο σχολικό περιβάλλον
    • Ο ρόλος της ανάπτυξης της συναισθηµατικής νοηµοσύνης στη σχολική κοινότητα
    • Προγράµµατα ανάπτυξης κοινωνικών και συναισθηµατικών δεξιοτήτων µαθητών
  8. Επικοινωνιακή διαχείριση συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον:
    • Η έννοια, τα χαρακτηριστικά και οι συνέπειες των συγκρούσεων στη σχολική κοινότητα
    • ∆ιαχείριση συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον µεταξύ µαθητών και στη διδακτική διαδικασία
    • ∆ιαχείριση συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον µεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων
    • Η συµβολή επικοινωνιακών στρατηγικών στην αντιµετώπιση συγκρούσεων
  9. Συµβουλευτική διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα:
    • Ορισµός-∆ιαχείριση παιδιών µε πένθος
    • Συµβουλευτική διαχείριση διαζυγίου
    • Εθισµός στο ∆ιαδίκτυο – Παρέµβαση
    • Μελέτη Περίπτωσης
  10. ∆ιαχείριση ετερότητας στο σχολικό περιβάλλον
    • ∆ιαχείριση παιδιών από διαφορετικό πολιτισµικό περιβάλλον
    • ∆ιαχείριση παιδιών προσφύγων
    • ∆ιαχείριση παιδιών από διαφορετικές µορφές οικογένειας
    • Μελέτη Περίπτωσης